Sommige bedrijven zijn groter dan andere. Ze blijven de concurrentie voor omdat ze een uitstekend product maken. Dat is gezonde concurrentie en daar is niets mis mee.

ACM kan optreden als een bedrijf dat op een markt dominant is naar middelen grijpt om zijn positie te versterken. Het dominante bedrijf dwingt bijvoorbeeld een wederverkoper om alleen producten van dat bedrijf te verkopen. Kan daardoor de concurrent zijn producten niet afzetten? Dan kan er sprake zijn van misbruik van een dominante positie. De consument heeft dan bijvoorbeeld minder te kiezen of betaalt te veel. Wij proberen door ons toezicht die gevolgen voor de consument te voorkomen.

Een bedrijf heeft een dominante positie als het geen concurrenten heeft of wanneer deze heel klein zijn. En het bedrijf geen rekening hoeft te houden met zijn afnemers of leveranciers. Het is niet verboden om een dominante positie te hebben. Het is wel verboden om er misbruik van te maken (Mededingingswet artikel 24).

Misbruik dominante marktpositie

Er is sprake van misbruik als een dominant bedrijf schade toebrengt aan de concurrentiepositie van zijn concurrenten. Het dominante bedrijf sluit concurrenten uit van een markt ten koste van de consument. De consument heeft daardoor bijvoorbeeld minder te kiezen.

Bron: ACM

Tags: